Mulgimaal on novembri keskpaigast jaanuari keskpaigani avatud LEADER meetme taotlusvoor: I meede Ettevõtluse arendamine. See on uue strateegiaperioodi (2023-2027) esimene voor ning praeguse taotlusvooru rahaline maht on 712 161,55€, mis on üle poole kogu strateegiaperioodi vastava meetme mahust. Seega tasub taotleda pigem kohe nüüd ja mitte jääda ootama järgmist vooru 2025.a sügisel.
Taotlusvoor avatud 18.11.2024 - 15.01.2025 kell 15.00. Selle aja jooksul toimub toetustaotluste esitamine e-PRIA keskkonnas.
Nb! Soovituslik on taotlust esitades konsulteerida kindlasti Mulgimaa Arenduskoja meetmenõustajaga. Temal on võimalik taotlust näha ka sisestamise faasis ning vajadusel anda nõu ja juhendada, et kõik saaks korrektselt esitatud. Peale taotluse äraesitamist enam taotlusesse täiendusi teha ega lisadokumente esitada ei ole võimalik.
Projekti tegevustega võib alustada järgmisel päeval peale toetustaotluse PRIA-s esitamist!
Toetuse sihtgrupp:
Mikro- ja väikeettevõtjad Mulgimaa Arenduskoja territooriumil - Mulgi vallas, Viljandi vallas (v.a endise Kolga-Jaani valla külad) ja Tõrva vallas.
Toetust taotleva ettevõtte
käive alla 1 mln euro ning
töötajaid kuni 24.
Ettevõtte vanusele piiranguid ei ole - sobivad nii uued kui ka vanad ettevõtted.
Toetuse määr kuni 50% abikõlbulikest kulude maksumusest ehk siis omaosalus on samuti vähemalt 50%. Toetuse suurus ühe taotluse kohta on kuni 50 000€ ühes taotlusvoorus ning kogu strateegiaperioodi (2023-2027) maksimumtoetus on 100 000€.
Taotleja saab igas taotlusvoorus esitada vaid ühe taotluse, v.a ühisprojektid. Esitades rohkem kui ühe taotluse, jäetkase kõik selle taotleja taotlused hindamata.
Muudatus võrreldes varasemaga - oluline on tulemuspõhisus ja kuludokumente enam esitama ei pea!
Taotlemisel tuleb põhjalikult läbi mõelda MIKS midagi teha tahetakse, millist tulemust sellega soovitakse saavutada ja milles see tulemus väljendub ehk KUIDAS seda mõõta. Taotluses peab olema selgelt ja konkreetselt sõnastatud eesmärgi ja tulemuse kirjeldus (kui etapiviisiline elluviimine, siis iga etapp eraldi). Eesmärk peab olema sõnastatud realistlikult, et seda oleks võimalik ka maksetaotluses tõestada.
Kõige suurem muudatus ongi see, et maksetaotlusega ei esitata enam kuludokumente, tulemuse saavutamise tõendamine toimub fotode, üleandmis-vastuvõtuaktide, kasutuslubade, registreerimislehtede ja muu taolisega.
Kui vajad abi toetusprojekti äriplaani koostamisega või kogu vajaliku dokumentatsiooni kokkupanemise ja esitamisega, siis sellega saame aidata! Saada kiri airika@infopesa.ee või helista 52 82 108
Siia pikka artiklisse oleme kokku kogunud pea kõik olulise info seoses selle toetusmeetme taotlemisega. Info põhineb Mulgimaa Arenduskoja veebilehel, määrustel ja meetme infopäeval jagatud informatsioonil.
Sisukord
Toetusmeetme eesmärgid
Ettevõtluse arendamise meetmel on sellel strateegiaperioodil omad eesmärgid ning selleks, et toetusele kvalifitseeruda, peab planeeritav punkt olema kooskõlas võimalikult mitmega neist. Täpsemalt nende seosest hindepunktidega saab lugeda alapeatükis Taotluste hindamiskriteeriumid.
Meetme eesmärgid:
Atraktiivsed ja hästi tasustatud töökohad – loodud töökohtade arvu kasv.
Turule toodud uute toodete ja teenuste arvu kasv.
Mulgi märki kandvad tooted ja teenused arvu kasv.
Mulgi märki oma toodetel ja teenustel kasutavate ettevõtete arvu kasv.
Kõrgemat lisandväärtust loovate ettevõtete arvu kasv.
Tegevuspiirkonnas koostööd tegevate (ühistegevused toodete ja teenuste arendamisel, ühine turundus, koostöövõrgustikes osalemine jms) ettevõtete arvu kasv.
Ettevõtlusega tegelevate noorte arv kasv.
Kvaliteetsed ja mitmekülgsed turismiteenuseid aastaringselt pakkuvate turismiettevõtete arvu kasv.
Keskkonnasõbraliku ja/või säästva areng põhimõtteid rakendavate ettevõtete arvu kasv.
Töötajaskonnas soolist palgalõhet vähendanud ettevõtete arvu kasv.
Järgnevas tabelis on välja toodud planeeritud sihteesmärgid Mulgimaa Arenduskoja ühisstrateegiast. Eesmärk on sellel strateegiaperioodil toetada vähemalt 100 Mulgimaa ettevõtet. Arvuline jaotus erinevate eesmärkide lõikes näitab ära piirkondliku arengu eesmärkide prioriteedid.
Abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud
Mille jaoks saab LEADER meetmest toetust taotleda?
Materiaalse ja immateriaalse põhivara soetamine - st nii seadmed kui ka rakendustarkvara kas tegevuse alustamiseks või olemasoleva laiendamiseks. Välja arvatud sõiduauto soetamine (M1).
Tootearendus, disaini ja kaubamärgi väljatöötamine.
Hoonete ja rajatiste ehitamine, rekonstrueerimine, lammutamine Nb! Ehitustegevust peavad teostama ehitusalal tegutsev ettevõtja, vastasel juhul ei ole abikõlblik kulu.
Projekteerimiskulud kuni 10% ehitustegevuse abikõlblikust maksumusest. Projektiga seonduvad tegevused võivad olla tehtud enne taotlemise esitamist, kuid et need oleksid tagantjärele abikõlblikud, peavad olemas olema ka neil hinnapakkumised.
Omanikujärelvalve ja muinsuskaitseline järelvalve - kuni 3% kogu ehitustegevuse abikõlblikust maksumusest.
Detailplaneeringute ja teostatavusuuringute koostamine, keskkonnamõjude hindamine.
Taristu ehitamine ja parendamine - vee- ja kanalisatsioonisüsteemid, küttesüsteemid, elektrivarustus (sh liitumistasu), telekommunikatsioon jne. Projekti lõpus peab olema võimalik seda taristut sihipäraselt kasutada.
Töötajate töö- ja olmetingimuste parandamine, uute töötamisviiside soodustamine (nt kkaugtöötamiseks keskkonna loomine, kus on olemas internetiühendus, printimisvõimalus jms).
Külastus- ja puhkeotstarbeliste objektidele lisandväärtuse andmine.
Digivahendite kasutamine toodete ja teenuste turundamisel ja ettevõtete nähtavamaks muutmisel - nt müügile suunatud veebilehe loomine, e-poe rakenduse loomine/lisamine, mobiilirakenduse loomine jne.
Ettevõtete ökoloogilise jalajälje vähendamine - sh taastuvenergiate kasutamine, rohe- ja ringmajanduse lahenduste kasutuselevõtmine.
Koolitus- ja teavitustegevus tegevuspiirkonna ettevõtluse arndamiseks (teadmussiirde projekt).
Toetusmeetme teavitustegevuse maksumus - toetuse saanud ettevõttelt nõutavad kleebised, plakatid, bännerid.
Ühistegevuse toetatavad tegevused
Ühistegevuse elluviimiseks antakse projektitoetust, kui selle viivad kuni 2a tegevuskava alusel ellu partnerid, kelleks on vähemalt kaks juriidilist isikut või FIE-t ja kellest vähemalt üks ei ole teine kohalik tegevusrühm.
Ühitegevuse toetatavad tegevused on:
Põhitegevusega seotud (töötajate) koolituse ja väljaõppe kulude katmine.
Turundusega ja ühisturundusegaseotud kulutuste tegemine sh turundusplaani koostamine.
Sise-ja välismessidelosalemine ja külastus.
Infomaterjalide koostamine.
Kodulehtede täiendamine ja jätkusuutlik arendamine.
Kaasav/integreeritud talupidamine (sh talutöö tutvustamine, talutöö õppimine jne).
Mentorlusnoortele ettevõtlikkuse kasvatamiseks.
Sise-ja väliskoostööprojektid (sh ühistegevused) piirkonna konkurentsivõime tõstmiseks erinevate riikide ja erinevate sektorite vahel.
Mõned näited mitteabikõlblikest kuludest
ENNE projektitaotluse esitamist tehtud kulud, v.a projekteerimiskulud;
käibemaks, kui taotleja on käibemaksukohustuslane;
toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu või ebaoluline kulu;
riigilõivud, trahvid, erisoodustusmaks, stipendiumikulu või annetused;
sularahas tehtud kulud;
lepingu sõlmimise või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagasimakse vms kulu;
liisinglepinguga seotud kulud;
LEADER toetuse taotluse nõutud dokumendid:
Järgneva kolme aasta äriplaan selleks etteantud vormil, max 10 lehekülge. Juures Lisa 1, finantsprognoosidega.
Eelmise majandusaasta aruanne või kui tegutsenud alla aasta, siis vahetult eelneva kuu lõpu seisuga kinnitatud bilanss ja kasumiaruanne.
Väljavõte äriregistrist.
Ehitustegevuse puhul või seadme soetamisel ärakiri dokumendist, mis tõendab taotleja omandisuhet.
Ehitustegevuse puhul vajalikud projektid ja hinnapakkumised PRIA excel vormil. Lisaks KOV kinnituskiri, kas tegemist on ehitusloa või ehitusteatise kohustusliku tegevusega. Samuti info võimalike piirangute kohta.
Hinnapakkumised vastavalt nõuetele.
Hinnapakkumuse nõuded
Kui tellitava töö, teenuse või soetatava vara km-ta hind on alla 5000€, siis piisab ühest pakkumisest, kui üle 5000€, siis kolm võrreldavat hinnapakkumist. Kui kolme pakkumist ei ole võimalik saada (ainulaadne toode/teenus või päringutele ei tule lihtsalt vastuseid), siis vajalik seda põhjendada - näiteks esitada saadetud e-kirjade väljavõtted päringutega.
NB! Ei ole kohustust valida kõige soodsamat pakkumist, kuid sel juhul eeldatakse samuti põhjendamist. Mõnikord paberil kõige soodsam algne pakkumine ei tule pikas perspektiivis majanduslikult otstarbekas, sest järelhoolduste või siduvate lepingutingimuste mõjul võib lõppkulu osutuda palju suuremaks. Heaks näiteks seadme soetamine Eestist vs Poolast. Poola esialgne pakkumine võib olla soodsam, kuid sisaldada endas kohustust teostada vajalikud hooldused või garantiiremondid samuti Poola müüja kaudu, põhjustades suuri lisakulutusi.
Hinnapakkumus peab sisaldama:
projektitoetuse taotleja nime,
hinnapakkuja nime,
registrikoodi ja kontaktandmeid,
hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning
töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning
käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning
vajaduse korral tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile.
Hinnapakkumuseks loetakse ka muud dokumenti, millest peavad selguma nimetatud andmed, välja arvatud taotleja nimi, hinnapakkuja registrikood ja töö, teenuse või vara käibemaksuta maksumus (nt kuvatõmmis veebipoest, vms)
Ehitustööde puhul peab hinnapakkumus lisaks sisaldama ehitise kohta järgmisi andmeid:
ehitise nimetus
ehitise ehitisregistri kood
selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada
ehitise üldkuludja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise või välisrajatisekulu, aluse-ja vundamendikulu, kandetarindite kulu, fassaadielementide kulu, katusekulu, ruumitarindite kulu, pinnakatte kulu, tehnosüsteemi kulu, ehitusplatsi korralduskulu ja ehitusplatsi üldkulu.
Ehitustööde hinnapakkumuse vorm on kättesaadav Mulgimaa Arenduskoja veebilehel.
Hinnapakkumist ei või küsida endaga seotud isikutelt tulumaksuseaduse §8 lõike 1 tähenduses, st kui neil on ühine majanduslik huvi või kui ühel isikul on teise üle valitsev mõju:
abikaasad, registreeritud elukaaslased, elukaaslased või otse-või külgjoones sugulased;
ühte kontserni kuuluvad äriühingud äriseadustiku §6 tähenduses;
juriidiline isik ja füüsiline isik, kellele kuulub vähemalt 10% selle juriidilise isiku aktsia-või osakapitalist, häälte koguarvust või kasumi saamise õigusest;
isikule kuulub koos teiste temaga seotud isikutega kokku üle 50% juriidilise isiku aktsia-või osakapitalist, häälte koguarvust või õigusest juriidilise isiku kasumile;
juriidilised isikud, kelle aktsia-või osakapitalist, häälte koguarvust või kasumi saamise õigusest üle 50% kuulub ühele ja samale isikule või seotud isikutele;
isikud, kellele kuulub üle 25% ühe ja sama jur. isiku aktsia-või osakapitalist, häälte koguarvust või kasumi saamise õigusest;
juriidilised isikud, kelle juhatuse või juhatust asendava organi kõik liikmed on ühed ja samad isikud;
tööandja ja tema töötaja, töötaja abikaasa, registreeritud elukaaslane, elukaaslane või otsejoones sugulane;
isik on juriidilise isiku juhtimis-või kontrollorgani liige (§9), juhtimis-või kontrollorgani liikme abikaasa, registreeritud elukaaslane või otsejoones sugulane.
Veenduge ka, et mitme hinnapakkumuse küsimisel ei oleks nende esitajad omavahel seotud.
Projekti tegevuste etappideks jagamine
Etappideks soovitakse tavaliselt jaotada projekte seetõttu, et oleks võimaik vahearuannetega järgemööda PRIA-lt rahalisi väljamakseid kätte saada ning selle kaasabil siis finantseerida järgmisi projekti etappe.
Projekti tegevusi saab antud meetmes jagada erinevateks etappideks aga vaid sellisel juhul, kui igal etapil on konkreetne eesmärk ja tulemus, mille saavutamist on võimalik tõendada ning mida on võimalik eraldiseisvalt juba kasutada. Ehk siis ei ole lubatud kunstlikult tükeldada projekti väiksemaks, vaid ainult reaalselt erinevaid funktsionaalseid osi.
Näiteks kui projektitoetuse abil soetatakse erinevaid seadmeid, mis ei sõltu teistest seadmetest, siis need võivad olla eraldi etapina. Kui aga need seadmed on ühe tootmisliini erinevad osad ja üksteisest seega sõltuvad, siis neid eraldi etappidena soetada ei või.
Projektitoetuse taotluste menetlemine
Peale taotlusvooru sulgemist läbivad taotlused tehnilise kontrolli ning edastatakse hindamiskomisjonile hindamiseks.
Tehnilise kontrolli ajal ilmnenud puudustest teavitatakse taotlejat 5 tööpäeva jooksul ning antakse puuduste kõrvaldamiseks samuti 5 tööpäeva.
Mulgimaa Arenduskoja hindamiskomisjon hindab taotluse vastavust strateegiale ja rakenduskavale ning teeb meetme eelarve piires ettepaneku paremusjärjestuse kohta vastavalt määruse §30.
Mulgimaa Arenduskoda edastab kõik taotlused koos paremusjärjestuse ja taotluse rahastamise suuruse ettepanekuga PRIAle.
PRIA kontrollib ainult nende taotlejate nõuetele vastavust, kelle taotlused on Mulgimaa Arenduskoja juhatuse poolt kinnitatud paremusjärjestuses ületanud hindepunktide lävendi.
PRIA roll on määrata toetuse summa, ja see võib muutuda, kui PRIA leiab, et antud kauba saab turult näiteks kolmandiku odavamalt. PRIAl on õigus võtta konkureerivaid pakkumisi ja uurida oma andmebaasidest kaupade ja teenuste õiglaseid hindu. Lõpliku toetusotsuse ja toetussumma määrab PRIA! Toetuse väljamakse toimub kindlasummalise maksena ning ei sõltu reaalsetest kuludest.
Projekti elluviimisega tuleb alustada 9 kuu jooksul alates PRIA otsusest. Projekti elluviimise periood 2 aastat.
Taotluste hindamiskriteeriumid
Hindamiskomisjoni kuulub kaheksa liiget ja kolm asendusliiget. Hindamiskomisjon on otsustusvõimeline, kui hindamisel osaleb vähemalt kuus hindamiskomisjoni liiget. Iga komisjoni liige täidab individuaalselt taotluse kohta hindamislehe PRIA e-teenuste keskkonnas, andes punkte vastavalt hindamiskriteeriumitele koos põhjendustega. Hindamistulemuseks on hindajate antud tulemuste keskmine.
Maksimaalselt on võimalik saada 22 punkti. Lävend, mil taotlus osutub kvalifitseerunuks, on 13 hindepunkti. Juhul kui hindamiskriteeriumi „Projekti sidusus Mulgimaa Arenduskoja meetme eesmärkidega“ järgi on projektitoetuse taotlus saanud vähem kui kaks hindepunkti kahelt või enamalt komisjoni liikmelt, siis kõrvaldatakse projektitoetuse taotlus edasisest hindamisest.
Allolevas tabelis on täpselt lahti kirjutatud hindepunktide saamise kriteeriumid Ettevõtluse arendamise toetusmeetme raames. See fail on leitav ka Mulgimaa Arenduskoja veebilehelt.
Investeeringuobjekti korral toimub paikvaatlus kohapeal. Paikvaatlus toimub vastavalt „Haldusmenetluse seaduse“ §40 „Menetlusosalise arvamuse ja vastuväidete ärakuulamine“ ning selle kohta vormistatakse vaatlusleht (Lisa 2 vaatluslehe vorm). Kohapealne paikvaatlus on võrdsustatud ärakuulamisega. Projektitoetusetaotlused, mille puhul ei toimu kohapealset paikvaatlust, antakse taotlejatele ärakuulamisvõimalusvahetult enne hindamiskomisjoni koosolekut. Ärakuulamine võib toimuda füüsilisel kujul või veebikeskkonna vahendusel.
Toetuse väljamaksmine
Oluline muudatus: maksetaotlusega ei esitata enam kuludokumente, tõendamine toimub fotode, aktide, kasutuslubade, reglehtede jmt-ga.
Hiljemalt esimese maksetaotluse esitamise ajaks peab ehitusluba või ehitusteatis olema ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.
Hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks on ehitise kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.
Kui toetatava tegevuse eesmärk ja tulemus jääb saavutamata, siis on PRIA-lõigus toetus välja maksmata jätta.
Toetusraha ja projektitoetuse abil ehitatud, renoveeritud või soetatud vara mittesihipärase kasutamise korral peab toetuse saaja PRIA nõudmisel saadud toetusraha tagasi maksma.
Tegevuste elluviimise aeg kuni 2 aastat (arvates PRIA otsusest), sh on esitatud kõik tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid, ja võtab projektitoetuse abil ehitatud, renoveeritud või soetatud vara sihipäraselt kasutusse.
PRIA järelevalve periood arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest vähemalt 3 aastat, kui taotleja on väikese suurusega ettevõte.
Teavitamise kohustus
Toetuse saaja peab teavitama avalikkust, kui toetatav objekt või tegevus on ellu viidud või viiakse ellu (EAFRD) toetuse või rahastamisvahendi abil.
Teavitamisnõudeid tuleb täita alates hetkest, mil taotleja toetatava tegevusega alustab või toetatavad seadmed paigaldab. Kui tegevusega on alustatud või seadmed on paigaldatud enne taotluse rahuldamise otsuse saamist, tuleb need nõuetekohaselt tähistada pärast vastavat otsust. Teavitamisnõudeid tuleb täita toetatava tegevuse järelevalveperioodi lõpuni. ÜPP SK 2023-2027 objektide tähistamine| PRIA
Mulgimaa Arenduskoja meetmenõustaja vastuvõtt
Mulgimaa Arenduskoja strateegiaperioodi eesmärgid
2023-2027 strateegiaperioodi planeeritud erinevad meetmed:
Meede I: Ettevõtluse arendamine
Meede II: Elukeskkonna ja kogukondade arendamine
Meede III (kinnine voor): Konkurentsivõimeline, omanäoline ja keskkonnateadlik piirkond.
Meede IV: Innovaatilised kogukondlikud lahendused sotsiaalhoolekandes, elanike sotsiaalne toimetulek ja kaasatus. Eraldi rahastus ESF+ meetmest.
Üldstatistika Mulgimaa Arenduskoja strateegiadokumendist näitab, et keskeltläbi 65% esitatud toetuse taotlustest saab rahuldatud.
Tänaseks on Mulgimaa Arenduskoja abil ellu viidud 197 projektitaotlust kogusummas 3,215 miljonit eurot, neist enim taotlusi on just ettevõtlusele suunatud meetmest ning rahastatud summad on senini jäänud keskmiselt alla 20 tuhande euro taotleja kohta.
Kui vajad abi toetusprojekti äriplaani koostamisega või kogu vajaliku dokumentatsiooni kokkupanemise ja esitamisega, siis saame sellega aidata!
Airika Lainoja
Ettevõtlusmentor ja ärinõustaja
airika(ät)infopesa.ee
+372 5282108
Infopesa OÜ
Comments